Tuesday, July 28, 2009

Fighting for shifa
Salam…..I hope all of my blogger friends are in the best state of health and Iman. Talking about health I just read the sorrowful news about the Malaysia famous director Yasmin Ahmad who had passed away…Al Fatihah. And a few days ago I received news about a friend who had been admitted to the hospital. It gives me pause…pause for thought!

I have been through ….well I think it is a lot with all the health turbulence. At one time, hospital is just like a second home to me. But who am I to complain, when I read other bloggers experience dealing with terminal diseases or suffer from more complicated health issues, then I’m in much better shape. When I look back to a window of my yester – years, there is always a hikmah from what had happen to me. Allah had tested me with all the sickness but in return, Alhamdulilah He awarded me with strength and determination to excel in my studies, secured a good job, surrounded with peoples that I love, travel to a lot of places, blogging..ahahha

Yea, through blogging, I have the opportunity to meet a lot of new friends. And from them, I have learned to appreciate life. There are a few blogs that really strike me…and the first blog belong to cancer patient, arwah Z…Al Fatihah to him. Yea I cried badly reading through his last journey fighting for cancer. He taught me the real meaning of life and family values. Another blogger is Kassim Selamat. I had the opportunity to visit him once and really hope to see him again. From his blog, I learned about determination. I also follow Dr Ajak, a young surgeon with a bright future who was fighting against leukemia. Following his long journey fighting for this cancer, made me burst into tears. His unbearable suffer from chemo, the transplant and all the roller coaster feeling sometimes beyond our imagination. But from his writing and photos really explained what he had been through. My last trip home, I had the opportunity to meet him. He looks happy and healthy Alhamdulilah.

Another blog is belong to Muha, a young man from Pahang who is also suffer from cancer. I had the opportunity to visit him sometimes ago. What amaze me, even though he lose his sight, he still can direct us to his place. The opportunity to meet him in person, gave me the chance to see his positiveness toward life. I’m holding my tears looking at him…. His cheerfulness sometimes makes you forget that he is a person that had gone through a lot in his life. Please read this article to know more about his battle in life.

Photo with Muha, Malaysia

To all my friends who are in the battle fighting for shifa, the only thing I can offer is to make d’ua to ALLAH.

54 comments:

Abang Long said...

Atas dasar sesama saudara, kita wajib berdoa untuk kebaikan mereka yang berada dalam kesusahan ...

theconfused said...

ahha... hanya doa yang mampu dihulurkan.. melihat dan menyaksikan semua perkembangan, dan kadang2 mendengar berita kematian.. memang.. menyedihkan, bahkan menggoncang perasaan...

terbuai kesedihan, ketakutan bahkan kegerunan menghadapi kematian...

doakan terbaik utk semua mereka.. :)

silversarina said...

Very touching n3 indeed . Peringatan yang teramat baik untuk akak yang selalu lalai dengan apa yang ada , selalu lupa yang kita ni hanyalah sementara di dunia ini.

Semoga kita semua sentiasa mengambil iktibar atas apa yang berlaku di sekeliling kita InsyaAllah.

TokNabe said...

Salam Arsaili...

Tiada yang lebih berharga dari tubuh badan yang sihat. Kita seharusnya berdoa untuk kesihatan yang baik bagi diri sendiri dan mereka yang rapat disekeliling kita.

Semoga dirahmati Allah sentiasa

kuIna LadyInRed said...

kadang2 kita leka dan ambik mudah tentang kesihatan diri.

moga mereka tabah.

LiNda said...

owh..saya suka n3 ini .

mengigatkan bagi yang terlupa
mengimbaskan bagi yang alpa
menyayangi selagi ada ..

tq so much !

nahmy said...

ya tuan...marilah kita memperbanyakkan doa untuk mereka, agar mereka sentiasa sihat dlm peliharaan Allah swt.

bozzobattousai said...

xde yasmin ahmad xde la iklan best raya nih...

en_me said...

sodeyy kannns..

Yunus Badawi said...

Salam Arsaili.

n3 yg bagus dan menyedarkan. Kita wajib bersyukur dgn kesihatan yg Allah limpah kpd kita selama ini. Kpd mereka yg sedang diuji oleh Nya, kita doakan agar mereka terus tabah.

Neeza Shahril said...

ujian mereka yang sakit tu nampak.. mereka tabah, Alhamdulillah, lepas ujian itu..

Tapi, ujian bagi orang sihat dan kaya, tak nampak.. tak perasan pun. Tak tahu lah sama ada lepas atau tidak.. semoga lepas lah hendaknya..

Semoga arsaili tabah hadapi ujian itu ya. Banyakkan berdoa kepadaNya.. InsyaAllah, dipermudahkan semuanya...

yOnnA said...

bro,yonna pernah follow kisah abg Muha, sampai tersedu2 depan lappy. tak terkata apa tgk beliau menanggung kesakitan tu.. :(

and hati2 mereka semua sangat kuat. kuat yang mengalahkan kita yang sempurna ini.. T__T

patungcendana said...

berapa berat mata memandang...berat lagi bahu yang memikul...
i will never know what you're going through...i just hope you will be strong...:-)

DrSam said...

time of sickness is the best time for us to 'muhasabah' and pray for forgiveness, which we tend to forget and seldom do during our happy hours.

cikMilah said...

Salam ziarah,
terima kasih bertamu ke dapur saya.
kisah Aruah Yasmin menyentap rasa sesiapa jua, bahawa kita wajib bersedia menerima jemputan Izrail, cuma masa menentukannya.Jom berdoa untuk keberkatan hidup, berkat waktu menghadapi menghadapi maut dan berkat dalam alam selepas kematian.

Kassim Selamat said...

Salam tuan blog,

Semoga bro sihat sejahtera dan di rahmati Allah. Ameen!

Sebagai peringatan buat diri sy, kenikmatan yang ada hanya pinjam-pinjaman dariNya. Hargailah kenikmatan yg ada sebelum ianya ditarik kembali.

*meen* said...

salam arsaili,

sama2 lah kita doa untuk kesejahteraan semua..kan? takde rugi apapun kalau saling mendoakan..hari ni hari mereka, entah esok lusa tiba giliran kita..we'll never know..

dan Al-Fatihah untuk arwah Yasmin Ahmad..pemergian yg juga tidak disangka2...

kayteeze said...

Terharu sungguh. Terasa kecil benar dugaan yang melanda diri berbanding dengan mereka.

cj'alhafiz said...

yea.... a lot people like this. Sumtimes I just can see and deep inside i pray may allah give them courage and happiness. Who knows, maybe one day, my turn will come. The future is uncertainty..we just predicting.

kakpah said...

salam. Kita tak mahu sakit tetapi sekiranya diberi, apakan daya kita. Dia yang maha mengetahui.
Doa kita untuk mereka yang diduga itu..

Pak Ngah: said...

:: salam... biasanya kita hanya baru terasa apabila kenikmatan ditarik olehNYA daripada kita... dan begitulah kita...

Fly said...

aku panjatkan doa agar kesejahteraan untuk mereka semua..

Kasawari said...

Salam Bro..

semoga mereka dikurniakan kesihatan yang baik dan sentiasa tabah dan cekal hati menjalani kehidupan ini.. Amin..

ashley said...

salam sejahtera..
jazakillah for the doa..

Kak Elle said...

Thanks for sharing will certainly drop by their blogs with words of encouragement for them.

Masy said...

dlm hati turut bdoa utk kesembuhan mereka yg masih berjuang. insyaallah..

FL said...

semoga perjuangan di iringi doa2
kemenangan dikecapi..

doa ku buat kawan2
insyallah... ada hikmahnya tu..

kadok said...

semoga mereka tabah..untuk semua..semoga di kurniakan kesihatan yang baik2..aminnn

izman said...

penyakit itu dugaan Allah, dan mati itu adalah pasti. Berdoalah moga kita semua diberkati Allah hendaknya.

Rush Murad said...

...thanks for this particular entry....I follows Muha's story...inspiring indeed and make me insaf... tc

MZ said...

salam bro.
hope u r in gud health also :)

noorlara said...

kita hanya menghargai kesihatan bila datang kesakitan. kita hanya ingat untuk bersyukur bila membandingkan diri dengan mereka yg sedang menderita pelbagai penyakit yg hakikatnya kematian yg semakin mendekat. semoga kita semua dijauhkan dari penyakit berbahaya namun kalu sudah itu kehendaknya..redhalah...

zino said...

masing masing kita di duga dengan bermacam cara.. semuga kita tabah menghadapi nya dan sentiasa berusaha dan beriktiar utk mencari penawar..

salam hujung minggu..

abah aman said...

Salam,
Bila kita fikir kita susah, tentunya ada yang lebih susah daripada kita. Bila kita fikir kita sakit, tentunya ada yang lebih sakit daripada kita. Bila kita hilang sesuatu yang baik, hikmahnya Allah akan gantikan sesuatu yang lebih baik. InsyaAllah.

abah aman said...

Salam,
Bila kita fikir kita susah, tentunya ada yang lebih susah daripada kita. Bila kita fikir kita sakit, tentunya ada yang lebih sakit daripada kita. Bila kita hilang sesuatu yang baik, hikmahnya Allah akan gantikan sesuatu yang lebih baik. InsyaAllah.

hayat said...

Salam!
Bersyukur selalu dengan nikmat pemberian Allah...kadang kadang kita rasa kita susah...tapi masih ada yang lebih susah dari kita tapi mereka bersyukur...

D'Rimba said...

Menghilang mengubat hati yang lara......Huhuhu.....

aNIe said...

Arsaili...mereka2 yang sentiasa tidak pernah berputus asa bila didatangkan oleh ALLAH dengan dugaan2 yang maha hebat inilah yang telah membuka mata kita untuk sentiasa bersyukur pad ALLAH dengan apa yang kita ada...serta bersyukur juga dengan apa yang ALLAH berikan pada kita...baik atau buruknya...kerana setiap yang dilakukan ada hikmahnya...

Semoga mereka yang sedang melalui perjalanan hidup yang berliku ini akan sentiasa mendapat rahmat dari ALLAH...

Faisal Admar said...

this post really make me think for a while.
think about how lucky i am.
yet, sometimes i tend to forget to be grateful or even thankful.

thanks for reminding me.

Chekgu BaniHassim said...

the last hope; ask from HIM...

semoga pencarian dan penderitaan diredakan...

semua adalah dugaan...

MULAN said...

moga semuanya tabah diuji Allah.. mereka yg kuat imannya... moga semuanya pantas sembuh & terus tabah..

cakapaje said...

Salam bro,

Kita - saya - perlu selalu diingatkan bahawa dunia ini sementara sahaja. Namun, kita manusia yang lemah dan sememangnya sedih mendengar khabar berita sahabat sahabat yang melalui ujian mereka. Semoga Allah meringankan ujian terhadap mereka.

faridmw said...

salam.. kita berdoa lah untuk semua saudara kita seagama kerana setiap orang islam adlah saudara... semoga mereka boleh senyum seprti mana kita senyum..

Mak Su said...

byk kita boleh belajar dari blogs ni....tapi bagi saya, saya rasa saya need a break.... nak stop blogging for a while.

have a nice day :)

mOEha Aziz said...

salam arsaili and all,

tq so much 4 the doa

CT said...

Salam Arsaili...Semuga Anakanda Sihat Selalu & Di Dalam Rahmat Allah! Thanks Kerana Sudi Bertanya Khabar. InsyaAllah Aunty Akan Menjenguk Ke Blog2 Yang Telah Di Linkkan.

noorlara said...

lama tak buat entry, sibuk agaknya adik hakak ni yerrr, apapun semoga selamat dari segala penyakit apatah lagik H1N1, hati-hati selalu

en_me said...

salam abg arsaili ittewww.. u hv been TAGGED by me.. ehehe

Faridrashidi.Com said...

Assalamualaikum,

selamat menyambut ramadhan al-mubarak. Al-fatihah buat Ustaz Asri Rabbani.

Penoreh said...

salam bro..

really nak see muha with u sometime next time.. insyaAllah

aliff muhammad said...

Salam,
Bro Arsaili,

We must and always count out blessing. Good health and a sane mind, are a few of the 'nikmat' that people use to take for granted!

My pray for you and others to have the health and living the day as bright as you can.

zafi said...

salamz bro
may Allah bless us...
Al Fatihah for those who left us...
Battle in life is one of great challenges... every people face different types of challenge...
May Allah give us courage to live life to the fullest... Amin
Take care

de_kerinchi said...

Assalamualaikum

Selamat menyambut bulan ramadhan dari saya sekeluarga..semoga segala ibadah, diterima dan diberkati Allah S.W.T.

patungcendana said...

selamat berpuasa.