Saturday, January 26, 2008

A Walk in the clouds
Last Thursday, we went to Lundu and Sematan. Lundu is located in the west of Sarawak, on the west bank of the Batang Kayan (Kayan River), and not far from the South China Sea. It is about 90 km from Kuching.

Gunung Gading becabang tiga,
Pantai Pandan jauh ke tengah.
Hancur badan di kubur tanah
Budi baik di-kenang juga.

"Tusk Mountain has three peaks,
Pandan Beach stretches far to the middle.
A person's body may be dissolving in the grave;
A kind heart is remembered always.
"---as recited by the late Hbi anak Muda"

What is interesting about Lundu/Sematan? There is Gunung Gading National Park and many resorts available for the tourists. We didn't go to any beach but just went there for sightseeing. Somehow we bought a lot of crab which is cheap. Umm..I did learnt something new about mushroom which was sold at the market in Sematan. There are 2 species which are known by local as Kulat sawit and kulat bibir. Kulat sawit grow on the dead palm oil frond while kulat bibir grow on the dead thrunk of rubber tree.

Kulat bibir

Kulat sawit
Lundu also famous with seafood cracker - fish, prawn and cuttlefish cracker. Lin bought few packets to bring home and we had the opportunity to visit the factory.

Lundu, Kuching Sarawak Malaysia

32 comments:

muadzlife said...

macam2 ada di negara kita ni ya..:)

faisal said...

first time dengar pasal tpt lundu nih,ehehehe..bestnye jadi bro dapat kesana kesini,huhu..

zino said...

lama tak datang sarawak..(kucing) last sekali sampai ada 5 tahun dulu kot hehe

epelijau said...

my SIL is from Lundu. Selalu bawak balik udang galah yang dikeringkan. Nyaman...... :)

Anul said...

cam lain plak pantun tu..ahahaha!!

Ko gi la menyumpit weh..baru cara..pglmn baru..huhu

MdmZend said...

...masa g Sematan dulu saya beli kulit siput yag besar tu ciput-ciput je..sbb ingat mahal.. bila balik semenanjung barang yang sama hampir 4 kali ganda mahal..lebih-lebih lagi yg dah diframekan kat Alamanda tu...nyesal tak beli lebih....nasib beli gak 10 aritu...hehehe

NBK466 said...

Lain macam jerk bunyi pantun tuh...he..he..he..

Mak Su said...

mcm mcm nama kulat ek

yginsaf said...

kulat dgn cendawan lain kan? hmm

myfisol said...

hati2...takut terkena kulat beracun..kalau tersilap memang hancur badan di kubur tanahlah jawabnya

simah said...

definitely something new to learn here...eh kulat tua dua dua boleh makan ka?

i was in sarawak for a teacihng post for less than a year sebelum jadi Mrs. ...but one thing is for sure..memang ke mana sahaja kita berada...kat sarawak..kat sabah..kat semenanjung and even turki... selagi otak sanggup melihat dan belajar..banyak benda yg menarik kita boleh perhati kan..

arasis said...

seafood kat sana murah x?
sy ni giler seafood esp ketam ngn udang.irresistible!

PakTeh said...

nampaknya pesakit gout tak berapa gembira nampaknya ke lundu :)

Abang Long said...

Teringin sangat nak rasa masakan dari sana.

cikdinz said...

itu kulat ke cendawan...

Kak Pah Sherry said...

Arsaili..akak asal Lundu Swk..tp masak kecik2 dolok.. Rindunya ngan pante tmpt akak main masa2 kecik dolok..kinek tok dah byk dipolah pembangunan sia...dah sik original agik mcm dolok.. manusia tok demi pembangunan sanggup molah apa juak.. walaupun memusnahkan khazanah alam yg asli & sukar dicarik ganti... jaik ati kamek ngenang kohhhhh... Rindunya dgn Sarawak...............

Sarah Mohd Shukor said...

salam bro. erm.. lundu tu mcm mana rasanya? warnanya nampak mcm manis je lundu tu. tp takkan la seafood manis plak. b the way, di Temerloh, Pahang ada nama tempat Semantan. Nama sungai pahang yg lalu di situ pun adlh Sungai Semantan :) sipi2 je dgn Sematan yg kat sana tu ye. hehe

Selengetol said...

bertuah sungguh tuan rumah hehe :D

::: Hidayat ::: said...

Orang tak panggil cendawan pokok getah tapi kulat pokok getah....konpius...konpius....jgn makan yang bracun sudah lah....gua dok Miri, tak tahu lagik mcm mana rupa lundu itu...nnti arr tnay teman2 kat cni...

waliz said...

i love mushrooms...but never got a chance to eat those u mentioned above..one day maybe!

nUr@dDeEn said...

Wow! Banyak yang leh dimakan dengan sukahatinya di sana. Teringin sangat nak ke sana. Cuma masa ngan budget tidak mengizinkan hehehehe....

Abang Putra said...

Arsaili,
Wah berjalan sakan saudara kita ni ya. Bila balik Australia? Saya nak pesan bawa balik Kanggaroo kat saya seekor. hehehehe

Pak Ngah: said...

:: kulat lain... cendawan lain... jauh bezanya tuu...

TokMoh said...

Kalau kt kedah tokmoh suka cari kulat sisir(tekukur) pada batang pokok getah yang dh mati.Sedap kalau digoreng.

Sastri said...

yang berwarna merah tu apa ek?

aria ayumi said...

kulat2 tu bleh makan ke idak... memula tgk gamba tu, ingatkan terumbu karang ke ape... huhu. seb baek ternampak perkataan kulat :p

de_kerinchi said...

salam arsaili,

satu tempat kat malaysia ni , yang saya tak pernah menjadi nak kunjungi ialah sarawak...puas dok plan tapi, mesti batal punya....

dulu ada sangkut kat gadis sarawak, tapi tak jadi pi lompat gadis jiran sabah..huhuhu

umie said...

Kalau tak biasa makan mmg tak boleh nak telan...yg umie tau cendawan tekukur, cendawan busut, cendawan tiram... lain2 tu tak tau nama apa...ahaks..

Azzam Supardi said...

Wah! Heh!

achik said...

a'ah la.. lain skit bunyi pantun tu.. hehehe.. ;p

Rush Murad said...

lain macam plak bunyi pantun tuuu... patutnya;

Pulau Pandan jauh ke tengah,
Gunung Daik bercabang tiga
hancur badan dikandung tanah,
budi yang baik dikenang jua.

ek?

orang biasa said...

aku dah 10 taun dok srawak, baru nih tau pasai kulat bibir n kulit sawit...maluuu...hehehe ;p